mandag 20. juli 2009

Ballongsangen

Mens jeg skrev det forrige innlegget, eller rettere sagt førte det inn, hørte jeg på sanger av Knutsen & Ludvigsen og Trond-Viggo Torgersen. Trond-Viggo Torgersen har noen sanger jeg vokste opp med og har mange gode minner knyttet til, men det er først nå jeg hører litt mer ordentlig etter på det han faktisk synger.

På Spotify fant jeg en sang jeg ikke hadde hørt før, men akk, så koselig sang som setter tankene i sving i et trøtt hode. Ekstra koselig er det at den nesten er på 'riktig' dialekt ;)

Ballongsangen

Tenk om verda var en ballong som vi alle bodde på
Og ingen folk var fattig, ingen rike
Tenk om alle hadde samme gud som alle trodde på
Da ville jorda vøri himmelrike

For ballonger er slike en lyt vara varsom med
Dom går så lett i sunn om itte folk lar dom i fred
Og itte kan kan vel noen si at "halvparten er min,
Nå stikk je høl i ballongdelen din".

Og ballongen sku sveve høgt i himmern, i det blå
Og sola skulle varme oss og skinne
Og vi sku rope høgt så hele verda sku forstå
At rettferda i verda snart skar vinne

For ballonger er slike en lyt vara varsom med...

For verda er en ballong som vi sjøl må passe på
Og sjøl om vi er mange må vi dele
Det skjønner itte vaksne, men det er en masse små
Som veit at ballonger bør vara hele

For ballonger er slike en lyt vara varsom med...


Ingen kommentarer: