mandag 20. juli 2009

Sommerjobb

Dette innlegget skrev jeg i løpet av de siste timene mine på min siste vakt på sommerjobben min...

Endelig kan jeg legge alt for store arbeidsklær, støtfangere, tunge rack (stålbur til å stable støtfangere i), skumle benglingsmaskiner og kjipe, bråkete og skravlete medarbeidere bak meg. Mitt siste skift i fabrikken er snart over - nå når det er under tre timer igjen virker det som om de foregående 9 har gått utrolig fort.

Nå kan jeg snart reise hjem for å legge meg ved siden av Kjære og nyte resten av sommerferien i fulle drag. Nå har jeg tjent litt penger til det kommende skoleåret, med alt det måtte bringe med seg, så nå synes jeg at jeg har rett til å slappe av. Jeg har riktignok bare jobbet tre uker, pluss to helger med tilsammen fire 12timersskift, men for min del er det nok, og bedre enn ingenting.

Nå skal det sies at jobben ikke bare har vært håpløs. Jeg har jobbet sammen med en som jeg har kommet godt overens med, kanskje mye fordi han minnet meg om faren min. I tillegg har lårmuskler, biceps, lats og musklene i underarmer blitt mer 'tonet', altså mer definerte, jeg har blitt en mester i å sette opp rack, jeg har fått mye praksis i korrekt løftemetode og nå venter jeg bare på to fine lønninger. I tillegg til alt dette vil jeg prøve å ta lærdom av bl.a den kjipe medarbeideren min:

  • Verneklær er til for en grunn (noe jeg lærte å sette pris på etter jeg fikk to kraftige smekk på fingeren av den skumle bengslingsmaskinen som åpenbart hadde mye kraft i seg).

  • Møt nye folk med et smil og et åpent sinn, ikke fordommer.

  • Vis folk respekt selv om de tenker, lever og velger annerledes enn deg - sett pris på det!

  • Se løsninger - ikke problemer (Ja, jeg vet du har sagt det mange ganger, bruttern :P). Prøv noen løsninger før du lar alt se svart ut. Da kan man be om hjelp, og så ta dette med seg videre.

  • Sett pris på det du opplever og alle de folkene du møter som er nye og annerledes - ta lærdom av disse.

  • Kom deg ut i verden! Man kan ikke oppleve for mye.

  • Ikke kast bort livet på få ting som bare beriker bankkontoen. Berik livet med opplevelser og fine mennesker.

  • Ta sjanser - det kan gå bra!

  • Våg å være deg selv, selv om du er litt annerledes.

  • Innestemme og lun humor er gull verdt på en arbeidsplass.

  • Ta vare på kroppen din og lytt til den - du får ikke en til.

  • Vis folk rundt deg at du setter pris på dem og gi dem en grunn til å få deg til å smile.

  • SMIL! :)

  • Ærlighet, punktlighet, forsiktighet, nøyaktighet, omtenksomhet og tålmodighet er dyder man alltid kan bli flinkere på.

  • Prøv å finne interessante elementer ved ting som i utgangspunktet er uinteressant.


  • Med dette er det ikke sagt at jeg er helt elendig på disse punktene, men noen, kanskje alle, vil forhåpentligvis fungere som motivasjonsfaktorer til å stadig forbedre meg. Jeg har lyst til å være et positivt mennesket med et åpent og reflektert sinn.

    Jeg har forresten klødd i fingrene etter å skrive flere innlegg, og mange er allerede halvferdige i hodet mitt. Forhåpentligvis får jeg mer tid og energi til å skrive dem etterhvert. Først og fremst kommer det en bildespesial fra Hove ganske snart. Gled dere!

    PS! Jeg har begynt å tenke mer alvorlig på å skaffe meg en tatovering nå. Skal prøve å få snakket med en tatovør i morgen, men jeg har ikke tenkt til å ta noen tatovering før desember. Dette er fordi jeg gjerne vil bruke nettopp denne tatovøren, og jeg vil ikke gjøre det i sommer (pga brunfarge, sol og for liten tenketid), og neste gang jeg er hjemme er kanskje ikke før desember, men jeg tror uansett at jeg har godt av å la tanken modnes litt.

    1 kommentar:

    Megastore sa...

    Hehe, jeg måtte le litt da jeg leste innlegget ditt.

    * Ikke før hadde jeg lest "Se løsninger - ikke problemer" før jeg tenkte "dette har jeg da sagt SÅ mange ganger", før jeg leser "Ja, jeg vet du har sagt det mange ganger, bruttern" :D

    * Da jeg leste "SMIL!" leste jeg første gangen "SKÅL!" - og jeg lo godt inni meg!

    Jeg er stolt over at du har klart å "snu" møtet med den kjipe arbeidskollegaen til noe positivt, altså at måten har har vært på, og oppført seg mot deg, har bidratt på en positiv måte. Veldig bra!

    Erfaringene du har gjort deg er noen av de viktigste erfaringene jeg også har lært meg i løpet av mange år - så om du klarer å ha det du nå har lært, i bakhodet, og til slutt gjøre dette til "en del av deg" så kommer du til å merke at livet blir ENDA bedre :)