søndag 26. oktober 2008

Noen ganger...


skulle jeg ønske at jeg var spansk..
eller columbiansk..
eller hvilken som helst nasjonalitet hvor salsa, bachata og merengue er en naturlig del av oppveksten og det sosiale utelivet.

Tenk å bare kunne gå ut på byen, og i stedet for gutter som er så drita at de knapt klarer å stå, for ikke å snakke om danse, så har man gutter som har hoftemoves og dansekunnskaper norske gutter bare kan drømme om. Men så er det vel nettopp det at norske gutter ikke drømmer om sånt - det er vel heller de norske jentene som gjør det.

Sukk

I vår fikk jeg prøve norsk folketango, salsa og svensk bugg. Norsk folketango og salsa viste seg å overgå bugg, men jeg må si at swing også er veldig morsomt. Jeg fikk danse med en norsk folketango-instruktør og da kan man trygt si at gnisten var tent hos meg. Jeg elsket det. Jeg ville danse så lenge knærne og hoftene mine holdt.

Men så har det seg sånn at man bor hele sommeren i en bygd og jobber på en fabrikk, og så har man en kjæreste som er som norske gutter flest - han liker ikke å danse. Han har riktignok vært med på den helgen hvor vi prøvde norsk folketango, salsa og bugg, samt en helg hvor vi lærte litt argentinsk tango, men jeg tror nesten han har fått sin dose nå. Jeg tror instruktørene ble imponert over at en fyr med caps, langt hår og skjegg skulle være så flink, men han var faktisk overraskende flink, fikk masse ros, og jeg digget å kunne danse sånn med kjæresten min (det er jo det så mange jenter drømmer om!), men han lærte seg aldri til å like det.

Jeg dro på salsakurs sammen med broren min ganske tidlig i sommerferien, og selv om det var kurset var veldig basic så var det så gøy å få danse litt igjen. Jeg synes det er kult med gutter som broren min som faktisk har lyst til å lære å danse, og ser verdien i det. Få jenter ville klare å motstå en gutt som faktisk kan å danse, mot for en som først og fremst må være drita for å danse, og så kan han ikke akkurat danse i det hele tatt. Hoftegnikking og snurring på ett sted teller ikke egentlig som dansing i mine øyne, så sant det ikke er et forsøk på bachata, noe det sjeldent er.

Ja, dette er en spark mot norske gutter som ikke tør å rive seg litt løs fra at "dansing er for homser" og at det bare er teit. Det er SÅ mange jenter som mener det totalt motsatte, og så er det dessverre sånn at det er de mennene som lukter strammest og svetter mest som ser ut til å ha tatt hintet om å dra på dansekurs.

Men om gutten/mannen faktisk er flink til å danse så skal det mye til for at jeg velger å ikke danse med ham. Jeg møtte en fyr på en fest som jeg ikke likte i det hele tatt - jeg liker dårlig at folk prøver å prakke hjemmebrent på andre - men da det viste seg at han kunne swing så endte det med at jeg danset masse med ham resten av kvelden. De få guttene som kan å danse, og å føre(!), er så sjeldne at man bare må benytte sjansen når man blir introdusert for en.

Gutter: Få det inn i hodet at det ikke er teit å danse - det er et av de beste sjekketriksene du kan lære deg, og jeg skal love at det trekker damer, og holder på dem. Om en gutt kan å føre ei jente i en vill salsa, eller kanskje til og med en sexy og tett bachata.. ja, da snakker vi virkelig om å ta ei jente med storm!

Her er det noen linker for de som er interessert i å kikke på
Salsa
Bachata

2 kommentarer:

Anonym sa...

jeg liker å danse U_U men jeg kan ikke føre for fem flate øre.

Så jeg holder meg til solo-dansing xD

Kylling (aka Anja) sa...

Soli-dansing, mener du vel? ^^

Men at du liker å danse gjør jo at du er way ahead of the game allerede :)