mandag 27. juni 2011

Kjapt innlegg fra Harnas

Her kommer et veldig kjapt innlegg fra Harnas mens strømmen fortsatt er oppe og går.

Jeg har det veldig, veldig bra. Folkene her er utrolig hyggelige, alle er veldig positive, noe som bidrar til å gjøre opplevelsen enda mer positiv.

Maten er veldig god, så jeg tror ikke det er noe fare for at jeg går ned i vekt mens jeg er her ;)

Så langt har jeg sett en del forskjellige typer bukker (antiloper, gnuer osv), men det er mange jeg ikke kan navnet på ennå, og de jeg kan navnet på er det ikke alltid jeg kan det norske navnet på. Jeg har også sett giraffer, vortesvin, villhester i det fri, for ikke å snakke om alle de forskjellige dyrene de har inne på Harnas. Det er en ganske pussig samling som inneholder mange typer fugler, deriblant påfugler, kalkuner, ørner og høner, samt mange søte og kosete esler, geiter og sauer. Det er også et uvisst antall katter og hunder, i tillegg til mus, rotter, meercats, mongoose, løver, geparder, leoparder, caracaler, afrikanske villhunder, en brun hyene, krokodiller og forskjellige typer aper. Det er helt utrolig å være her, omgitt av alle disse dyrene og så mange hyggelige mennesker som er like glad i dyr som meg, om ikke mer :)

I dag fikk vi endelig lov til å gå inn i innhegningene til dyrene, med noen forholdsregler. Først dro jeg ut på en to timers ridetur på en tre år gammel og veldig søt hest (og du kan tro jeg er øm i baken nå!), riktignok etter å ha hjulpet til på foodprep først. Så fikk jeg og en liten gjeng frivillige være med på "outside feeding", som vil si at vi fôrer dyrene som er delvis sluppet "fri" i egne innhegninger. Jeg må innrømme at det var litt morsomt å bære rundt på en bøtte med et halvt eselhode oppi..

I pausen min benyttet jeg sjansen til å besøke Goethers, verdens eldste gepard, Audrey, en blind vervet-ape, gepardene og caracalbabyene (hvis du ikke vet hva slags dyr dette er - google it!). Etterhvert kan det hende jeg tør å gå inn til vervet-apene og bavianbabyene, men jeg ville ikke presse grensene mine for langt i dag. Det var uansett helt utrolig å høre en gepard male, for ikke å snakke om hvor sykt det var å se dem på nært hold. De er så digre, men likevel er de så like huskatter, ettersom de kommer bort til deg for kos og maler og mjauer. På søndag skal jeg sove ute med dem, så da er det bare å krysse fingre for at de har lyst til å sove sammen med oss.

Vi legger oss veldig tidliger her - kl 22 anses som sent på kvelden, og da er som regel alle veldig slitne og trøtte. Vi står opp til frokost klokka 0630, og jobber to tretimers-skift, så det er kanskje ikke så rart. Foreløpig har jeg ikke gjort så mye tungt arbeid, og matpreparering var overraskende greit. Det var ikke så blodig som jeg hadde trodd, og det er faktisk litt morsomt å hamre løs på en frossen kylling for å knuse alle knoklene slik at caracalene kan spise dem.

Håper på å få skrevet mer senere, men er som sagt veldig opptatt hele dagen, og sliten om kvelden (da det forøvrig også er mørkt og iskaldt innen klokka 19). Men jeg har det ihvertfall veldig bra her nede og koser meg veldig. Det er litt deprimerende å tenke på at en halv uke har gått så ufattelig fort. I morgen er det tirsdag, på torsdag drar mange av folkene jeg har blitt kjent med, og på fredag kommer det 18 nye, og da er det bare tre uker igjen av oppholdet mitt her. Jeg prøver å gjøre det meste ut av det. Jeg har forresten ikke tatt så mange bilder ennå. I dag og i går fikk vi ikke lov til å ta med kamera fordi vi skulle fokusere på å lære matprepareringen skikkelig, ettersom vi må klare å gjøre det alene innen torsdag.

Håper alle kjente i Norge har det bra - vi snakkes snart :)

Ingen kommentarer: